Δεν έχετε προϊόντα στο καλάθι σας.

Drmattapharmacy Online - Blog - Ψευδάργυρος, ένα απαραίτητο ιχνοστοιχείο για τον οργανισμό μας

Από matta matta 23/2/2021 11:15 π.μ.

zc

Δρ. Μερόπη Μάττα, Φαρμακοποιός,

Διδάκτωρ Φαρμακευτικής σχολής ΑΠΘ

Ο ψευδάργυρος είναι ένα μέταλλο που συμμετέχει σε πολλές βασικές λειτουργίες στον οργανισμό μας. Βρίσκεται σε όλα μας τα κύτταρα και συμμετέχει σε πληθώρα ενζυμικών αντιδράσεων συμπεριλαμβανομένης και της αποτοξίνωσης. Αποτελεί στοιχείο απαραίτητο για τη σύνθεση διαφόρων ορμονών όπως: της αυξητικής ορμόνης, της θυμικής ορμόνης, της τεστοστερόνης και άλλων ορμονών του φύλου. Είναι απαραίτητη για τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και για τη διαδικασία της επούλωσης. Επίσης χρειάζεται για τη σύνθεση του DNA, των πρωτεϊνών και το σωστό μεταβολισμό της βιταμίνης Α. Συμμετέχει στο σχηματισμό του οστού και στη γεύση.

Διάφοροι παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν έλλειψη ψευδαργύρου στον οργανισμό. Τέτοιοι είναι η λήψη διαφόρων αντιυπερτασικών φαρμάκων, και ακόμη της ασπιρίνης και των αντισυλληπτικών. Ο αλκοολισμός, αλλά και διάφορες μεταβολικές ασθένειες όπως ο διαβήτης, οδηγούν σε έλλειψη ψευδαργύρου. Σε διαταραχές του πεπτικού συστήματος όπου έχουμε δυσαπορρόφηση θρεπτικών συστατικών όπως στην κοιλιοκάκη, στην νόσο του Crohn καθώς και στις μεγαλύτερες ηλικίες, επίσης παρατηρείται έλλειψη ψευδαργύρου.

Συμπτώματα και καταστάσεις που συνδέονται με έλλειψη ψευδαργύρου είναι:

  • Ελλιπής επούλωση πληγών

  • Ασθενές ανοσοποιητικό

  • Θαμπό και ακνεϊκό δέρμα, εύθραστα νύχια με άσπρα σημάδια

  • Πιτυρίδα

  • Κόπωση

  • Μειωμένη ανάπτυξη

  • Ανορεξία

  • Μειωμένη νυχτερική όραση (λόγω έλλειψης της βιταμίνης Α)

  • Υπογονιμότητα

  • Τριχόπτωση

  • Υπερπλασία του προστάτη

  • Ψυχιατρικές ασθένειες

Ιδανικές πηγές ψευδαργύρου είναι τα ψάρια, τα μύδια και το κόκκινο κρέας. Τα αβγά και το γάλα επίσης αποτελούν πλούσιες πηγές ψευδαργύρου. Φυτικές τροφές όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης, τα όσπρια, τα καρύδια και οι σπόροι (πχ κολοκυθόσπορος) περιέχουν αρκετές ποσότητες ψευδαργύρου, αλλά η απορρόφηση του ψευδαργύρου από αυτές τις πηγές είναι μειωμένη σε σχέση με τα ζωικά προϊόντα.

Η λήψη ψευδαργύρου μπορεί να βοηθήσει:

  • Στην ακμή. Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η λήψη ψευδαργύρου βελτιώνει την ακμή, γιατί προωθεί την επούλωση και αναστέλλει τη μετατροπή της τεστοστερόνης σε δεϋδροτεστοστερόνη. Μια μελέτη αναφέρει ότι η λήψη ψευδαργύρου είναι το ίδιο αποτελεσματική με τη λήψη του αντιβιοτικού τετρακυκλίνη. Η λήψη 30mg ψευδαργύρου 3 φορές τη μέρα για 1 μήνα και στη συνέχεια 50mg τη μέρα οδηγεί σε σημαντική βελτίωση της ακμής.

  • Στην νόσο του Aλτσχάιμερ. Η λήψη ψευδαργύρου μπορεί να μειώσει την εξέλιξη της νόσου και να βοηθήσει στη βελτίωση της μνήμης και της επικοινωνίας.

  • Στο κρυολόγημα. Διάφορες μελέτες δείχνουν ότι η λήψη καραμέλας με ψευδάργυρο μειώνει τη διάρκεια και τη σοβαρότητα του κρυολογήματος, ενώ βοηθάει στη θεραπεία του πονόλαιμου. Η λήψη 15 με 25mg ψευδαργύρου στα πρώτα σημάδια του κρυολογήματος κάθε 2 ώρες για 2 μέρες είναι ιδιαίτερα βοηθητική.

  • Στις διατροφικές διαταραχές. Ο ψευδάργυρος συμμετέχει στην παραγωγή του στομαχικού οξέος και στη διέγερση της όρεξης. Μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα με ανορεξία και βουλιμία έχουν έλλειψη ψευδαργύρου και δύνανται να βοηθηθούν με τη λήψη συμπληρωμάτων ψευδαργύρου.

  • Στον εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας. Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος για τη διατήρηση της φυσιολογικής όρασης. Σε μελέτη με 155 ασθενής με εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας αποδείχθηκε ότι με 45mg ψευδαργύρου την ημέρα μειώθηκε σημαντικά ο ρυθμός απώλειας της όρασης.

  • Στην ανδρική υπογονιμότητα. Άνδρες με έλλειψη ψευδαργύρου έχουν μειωμένα επίπεδα τεστοστερόνης και ελάχιστη παραγωγή σπερματοζωαρίων. Μελέτες έδειξαν ότι τα συμπληρώματα ψευδαργύρου αύξησαν τον αριθμό σπερματοζωαρίων και της τεστοστερόνης σε ανθρώπους που προηγουμένως είχαν έλλειψη η οποία παρεμπόδιζε τη σύλληψη.

  • Στην υπερπλασία του προστάτη. Ο ψευδάργυρος είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικός στη θεραπεία της υπερπλασίας του προστάτη. Προτείνονται 100mg ψευδαργύρου καθημερινά για 2 μήνες και στη συνέχεια μια δόση συντήρησης με 50mg ψευδαργύρου.

  • Στην προληψη και θεραπεία του COVID-19. Στις περιοχές με υψηλά ποσοστά κορονοϊού προτείνεται η λήψη συμπληρώματος ψευδαργύρου μαζί με σελήνιο, βιταμίνη C και D3, η οποία φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στην πρόληψη όσο και στη θεραπεία του COVID-19.

Σκευάσματα που προτείνονται:

LAMBERTS ZINC CITRATE 15MG ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑ ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟΥ, 90 TABS

HEALTH AID ZINCOVIT C 60TAB BLISTERS, ΜΕ ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟ. ΒΙΤ C & ΠΡΟΠΟΛΗ

POWER HEALTH PLATINUM RANGE ZINC PLUS D3 30 CAPS & ΔΩΡΟ VITAMIN C 1000MG 20 TABS

POWER HEALTH CLASSICS PLATINUM ZINC PLUS C - ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΝΟΣΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ 150MG, 30 ΚΑΨΟΥΛΕΣ

Βιβλιογραφία

  1. The Natural Physician’s Healing Therapies, Mark Stengler, ND, Prentice Hall Press, January 2010 

  2. Early Nutritional Interventions with Zinc, Selenium and Vitamin D for Raising Anti-Viral Resistance Against Progressive COVID-19, Nutrients 2020, Aug 7;12(8) 2358, Jan Alexander et al.